تمشک رزبری برای اولین بار سبد کردستانی ها را رنگین کرد

به گزارش عینک آفتابی، آب و هوا و شرایط اقلیمی متفاوت کردستان باعث شده تا این بار زمین های حاصلخیز آن میزبان میوه ای جنگلی باشد که علاوه بر لوکس بودن ارزش غذایی و دارویی نیز دارد.

تمشک رزبری برای اولین بار سبد کردستانی ها را رنگین کرد

عینک آفتابی سنندج - سرمای زمستان هم نتوانسته داغی بازار برداشت محصولات گلخانه ای را در این استان سرد کند.

در فصل های مختلف سال اگر به گلخانه های شهر سری بزنیم حتما با منظره کارگرانی که مشغول برداشت محصولات هستند روبرو خواهیم شد، گلخانه ها تنها مکان هایی هستند که هیچوقت فصل کاشت و برداشت در آن متوقف نمی شود.

چند ماهی است برای اولین بار محصول نوی با رنگ یاقوتی، با عزم و اراده سرمایه گذار یک تهرانی پا به گلخانه های کردستان گذاشته. تمشک رزبری میوه ای خوش رنگ و خوش طعم که از جمله میوه های جنگلی که خیلی محدود و در دوره ای کوتاه قابل برداشت می باشد و اکنون شاهد کاشت این محصول در استان هستیم.

همین امر باعث شد برای تهیه گزارشی راهی یکی از شهرک های گلخانه ای در توابع شهر سنندج شوم. وارد شهرک که می شوی تا چشم کار می کند واحد های گلخانه ای را می بینی که به ردیف احداث شده اند.

به گلخانه آقای حسین آبادی می رسم او به همراه چند کارگرش مشغول تمشک چینی است.

آقای حسین آبادی یک سرمایه گذار تهرانی است که توانسته علاوه بر درآمدزایی برای خود، زمینه اشتغال پنج نفر دیگر را فراهم کند.

او می گوید: از اردیبهشت ماه پیروز به راه اندازی این گلخانه شدم و یکی از دلایلی که باعث شد در کردستان کشت این محصول را انجام دهم شرایط اقلیمی آب وهوایی و خاک حاصلخیز آن است.

این تولیدکننده پیروز می گوید: از آنجایی که میوه تمشک در منطقه ها سردسیر کشور کشت می شود امسال برای اولین بار بصورت آزمایشی در استان کردستان کشت شد.

حسین آبادی گفت: از اواسط اردیبهشت کار کشت این میوه انجام شد و در اواسط پاییز پیروز به اولین برداشت شدیم و برداشت این محصول هنوز ادامه دارد.

او می گوید:درصد بیشتری از این محصول به تهران ارسال می شود و 10 درصد این محصول در داخل استان توزیع می شود.

تعداد گلخانه های تمشک رزبری در سطح کشور بیشتر از 4 الی 5 گلخانه نیست در حالی که می شود روی صادرات این محصول که مورد علاقه اروپایی ها است برنامه ریزی کرد.

او گفت: کشت این محصول در خارج از ایران همانند کشور های روسیه و لهستان که سردسیر هستند رونق بالایی دارد و در کشور های اروپایی به عنوان یک میوه لوکس شناخته شده .

به گفته این تولیدکننده پیروز ،این میوه از نظر ارزش غذایی و دارویی ارزش بسیاری دارد، اما در کشور ما کمتر از این بعد نگاه شده و بیشتر به عنوان یک میوه تزئینی از آن استفاده می شود.

او می گوید: تمشک رزبری در رنگ های قرمز و زرد طعمی خاص و نو دارد و منبع غنی و طبیعی از آنتی اکسیدان ها بوده و ویتامین های A، E و C را در خود دارد و با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد در خیلی از کشور های اروپایی یه عنوان دارو تجویز می شود.

حسین آبادی می گوید: همه این عوامل سبب شده تا به فکر کشت دقیق تر و منظم تر و صادرات این میوه به کشور های دیگر باشیم.

آقای آقاویسی مسئول فنی این گلخانه می گوید: اولین گلخانه در استان هستیم که اقدام به کاشت کاهوی فرانسوی کردیم، این محصول دارای ارزش غذایی و اقتصادی و حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی بالاست.

او می گوید: از صفر تا صد این کار در همین گلخانه انجام می شود، بطوری که در سینی ها نشاء تولید و سپس این محصول به بستر اصلی خود منتقل می شود.

با یکی از کارگران این مجموع هم صحبت می شویم او می گوید: حدود هشت ماهی است که در گلخانه آقای حسین آبادی مشغول به فعالیت هستم و شکر خدا از اینجا هزینه خانواده خود را تامین می کنم.

به گفته کارشناس جهاد کشاورزی سنندج حدود 34 هکتار گلخانه در استان راه اندازی شده که 116 واحد گلخانه ای در استان کردستان فعالیت می کنند.

او می گوید: به جز محصول تمشک رزبری، توت فرنگی، انواع سبزیجات و صیفی جات شامل خیار، گوجه فرنگی، گل شاخه بریده، گل گیاه گلدانی و آپارتمانی در کنار محصولات گلخانه ای استان جای می گیرند.

جعفری گفت: بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم وغیر مستقیم در واحد های گلخانه ای استان فعالیت می کنند.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تمشک رزبری برای اولین بار سبد کردستانی ها را رنگین کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمشک رزبری برای اولین بار سبد کردستانی ها را رنگین کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید