حفظ، پژوهش و معرفی آثار جهانی تعهد به همه ملت هاست

به گزارش عینک آفتابی، حفط، نگهداری و پژوهش و معرفی آثار جهانی فقط تعهد به یک ملت نیست بلکه تعهد به همه ملت هاست.

حفظ، پژوهش و معرفی آثار جهانی تعهد به همه ملت هاست

به گزارش عینک آفتابی، آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به بهانه ثبت کاروانسرای ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو نوشت:

آثار و دارایی های میراث فرهنگی نشان دهنده نبوغ، هنر، خلاقیت و شیوه زندگی مردمان آن سرزمین و توان سازگاری با اقلیم و جغرافیا و شرایط را برای غلبه بر نیازهای زندگی و به دست آوردن آسایش و انجام امور روزمره را نشان می دهند.

ثبت جهانی آثار، گویای این مسیله است که آن اثر جزو دستاوردها و بخشی از پیشرفت تاریخ و تمدن بشری است و بدین گونه با ثبت اثر در لیست جهانی یونسکو، اثر متعلق به تمامی نسل ها و جوامع بشری می گردد.

علاوه بر ارزشمند بودن ثبت آثار تاریخی برای حفظ در حافظه تاریخ و تمدن جامعه انسانی؛ حال و آینده، ثبت آثار در لیست جهانی یونسکو، اصالت و ریشه دار بودن آن تمدن در تاریخ گذشته را بیان می نماید.

از این رو باعث خوشحالی است که با ثبت 54 کاروانسرای ایران، بار دیگر مقدار و غنای قدرت، خلاقیت، هنر، معماری و سازگاری با محیط مردمان ایران زمین بر همگان اثبات شد.

با ثبت اثر در لیست جهانی یونسکو، وظیفه حافظان میراث فرهنگی مضاعف شده و می بایست در تمامی جنبه های حفاظت و نگهداری از این آثار خود را با معیارها و شاخص های بین المللی حفاظت و نگهداری از آثار هماهنگ نموده و مطابقت دهیم.

برنامه ریزی، معرفی، بودجه بندی، بهره برداری، حفاظت و بازسازی آثار تاریخی دارای شرایط و ضوابطی است که در سطح بین المللی به یک استاندارد و شاخص معین رسیده است.

کنوانسیون ها، منشورها و دستور العمل های بین المللی بیان نماینده نحوه برخورد و رفتار ما با آثار جهانی را معین می نماید و متولیان امر میراث فرهنگی کشور هم می بایست با اعمال و به کارگیری این دستورالعمل ها هرچه بیشتر در زمینه حفاظت، بازسازی و معرفی آثار کوشش و فعالیت نمایند.

تا به امروز 27 اثر و مجموعه از مجموعه آثار بی شمار کشور در لیست جهانی یونسکو ثبت شده است و از آنجایی که تنوع و تعداد آثار کشور بسیار است با کوشش، دلسوزی و برنامه ریزی می توان آثار متعدد دیگری را از آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور، در لیست جهانی یونسکو ثبت کرد.

در این زمینه؛ ایران به واقعیت استعداد بیشترین ثبت آثار میراث فرهنگی در لیست جهانی را به عنوان یک فرهنگ و تمدن بزرگ داشته و قادر به کسب رتبه نخست را دارد.

شایان ذکر است وقتی اثری در لیست آثار جهانی ثبت می گردد وظایف میراث فرهنگی در برابر آن اثر جدی تر و سنگین تر شده و نگاه ملی جایش را به نگاه جهانی می دهد.

باعث خرسندی است که آثار فرهنگی تاریخی ایران به ثبت جهانی برسد و تمام مراحل سخت با توجه به سهمیه کشورها در یونسکو سپری گردد. اما نکته مهم این است برای نگهداری اثر ثبت جهانی شده باید طبق پرونده و پلان مدیریتی و برنامه برای نگهداری این امانت جهانی عمل کرد.

از انتخاب مدیر پایگاه جهانی گرفته تا آسیب شناسی و معین اولویت های حفاطتی و بازسازیی و تخصیص اعتبار؛ باید با تمام قوا عمل کرد.

حفط، نگهداری و پژوهش و معرفی آثار جهانی فقط تعهد به یک ملت نیست بلکه تعهد به همه ملت هاست. در این راستا باید از تمام ظرفیت و حمایت های بین المللی هم بهره گرفت و فضا را برای پژوهش های برون مرزی نیز هموار کرد.

منبع: دنیای سفر

به "حفظ، پژوهش و معرفی آثار جهانی تعهد به همه ملت هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ، پژوهش و معرفی آثار جهانی تعهد به همه ملت هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید