روش ماساژ دادن فرد دیگر (ماساژ پا)

به گزارش عینک آفتابی، فرد به پشت بر روی زمین دراز می کشد. در حین ماساژ فرد بر روی شکم هم می خوابد تا با حرکت های مختلف، مچ و کف پاها هم ماساژ داده گردد.

روش ماساژ دادن فرد دیگر (ماساژ پا)

نویسنده: سلمان خدادادی

الف. مقدّمات (5 مرحله)

1- فرد را در وضعیّت مناسب قرار دهید.

فرد به پشت بر روی زمین دراز می کشد. در حین ماساژ فرد بر روی شکم هم می خوابد تا با حرکت های مختلف، مچ و کف پاها هم ماساژ داده گردد.

2- از مچ پا به بالا را با حوله می پوشانیم.

این عمل مانع پخش و مالیده شدن کرم یا روغن ماساژ به جاهای دیگر از پا می گردد.

3- پاها را با آب گرم بشویید.

پاها را به مدت 10 دقیقه در یک ظرف آب گرم قرار دهید. اگر مایلید مقداری روغن خوشبو نماینده یا ژل کف نماینده به آب گرم اضافه کنید. بعد از اینکه پاها 10 دقیقه در آب قرار گرفتند، به آرامی آن ها را بمالید تا پاها تمیز شده و احساس آرامش در فرد ایجاد گردد. پاها را با حوله خشک کنید.

کرِمها غلیظ تر از لوسیون ها هستند بنابراین برای ماساژ پاها خیلی مناسب می باشند. روغن ها برای نرم کردن پینه های سفت کف پا در ماساژ به کار می فرایند. شما می توانید این روغن ها و کرم هایی که مخصوص ماساژ کف پا هستند از فروشگاه های لوازم بهداشتی زیبایی بخرید. روغنها و کرمهای ماساژ پا را به سلیقه خودتان ترکیبی بسازید. عطر یا مقداری از ترکیبات مورد علاقه تان مانند لیمو، اوکالیپتوس، اسطوخودوس یا بادام و وانیل را با آن ها ترکیب کنید.

5- روغن یا کرم را گرم کنید.

این عمل باعث می گردد روغن راحت تر برای ماساژ استفاده گردد.

ب. بخش نخست ماساژ پا (6 مرحله)

1- کف پا را مطابق شکل با هر دو دست بگیرید.

به آرامی مالیدن پا را از بالا به سمت کف پا آغاز کنید. هر چه به کف پا نزدیک می شوید. فشار مالش را بیشتر کنید. حالا برعکس عمل کنید. از کف پا به سمت بالا، پا را بمالید و به تدریج فشار مالش را کم کنید.

2- پاشنه پا را بمالید.

با حرکات چرخشی انگشتان شست، با فشار از کم به زیاد، پاشنه پا را بمالید. این عمل را بر روی برجستگی داخلی انگشت شست پا تکرار کنید.

3- رشته عضلات پاشنه پا را بمالید.

برای این کار مطابق شکل، با فشار بالا و پایین انگشتان شست بر روی پاشنه، این کار انجام می گردد. در حالی که یک شست به سمت بالا فشار وارد می نماید، شست دیگر به سمت پایین فشار می آورد.

4- اطراف مچ پا را ماساژ دهید.

با استفاده از حرکات چرخشی هر دو دست، مچ پا را در هر دو طرف بمالید و مطابق شکل به آرامی انگشتان دستتان را بر روی بالای مچ هم بمالید.

دستتان را مشت نموده و با استفاده از انگشتان مشت شده، به گودی پا فشار وارد کنید. با حرکت جلو و عقب دستتان، به آرامی پوست را بمالید.

5- از مشت دست برای ماساژ دادن گودی پا بهره ببرید.

دستتان را مشت نموده و با استفاده از انگشتان مشت شده، به گودی پا فشار وارد کنید. با حرکت جلو و عقب دستتان، به آرامی پوست را بمالید.

6- انگشتان پا را ماساژ دهید.

زمانی را به ماساژ دادن هر یک از انگشتان پا اختصاص دهید. هر کدام از انگشتان پا را کمی بکشید. ممکن است این عمل باعث صدایی در مفصل گردد مانند صدای شکستن رگ دست. در صورتی که باعث درد و ناراحتی فرد نگردد، این عمل را برای هر یک از انگشتان فرد انجام دهید. اگر مایلید هر یک از انگشتان پا را در میان انگشتان اشاره و شست دستتان گرفته و هر یک از آن ها را بمالید. با قرار دادن پنج انگشت دستتان در میان انگشتان پا بطور همزمان، مقداری کرم یا روغن ماساژ را به آرامی در بین هر یک از انگشتان پا بمالید.

بیشتر بخوانید: روش های ماساژ پا

ج) بخش دوم ماساژ پا (6 مرحله)

1- از نوازش هایی شبیه عمل شیر دوشیدن بهره ببرید.

برای این کار، با هر دو دست پا را نگه دارید و انگشت شست را محکم بر روی پا به سمت پایین بکشید. این عمل را 10 مرتبه در هر طرف انجام دهید. می توانید انجام این روش را همچون دوشیدن شیر گاو تصور کنید.

2- از تکنیک های هندی برای مالش بهره ببرید.

پا را در هر دو دست گرفته و انگشتان شست خود را در وسط گودی پا قرار دهید. با حرکت جلو و عقب دستتان مثل هنگامی که یک حوله خیس را فشار می دهید، پا را ماساژ دهید. در حین انجام این روش حرکت های زیاد پا را بپذیرید.

3- تاندون آشیل و پایین پا را به صورت فشاری ماساژ دهید.

برای انجام این ماساژ، عضله را با دست گرفته و فشار داده و رها می کنید. از تاندون آشیل که در پشت پاشنه و اطراف مچ پا واقع شده است آغاز کنید. با یک دست تاندون آشیل را گرفته و فشار دهید. ابتدا به آرامی و سپس با سرعت و فشار بیشتری این کار را انجام دهید. عضلاتی را که از تاندون آشیل آغاز می شوند و در نزدیکی انگشتان پا کار می نمایند، با چرخش دست ها در خلاف جهت یکدیگر بکشید. این عمل باعث جابه جایی عضلات پا می گردد و گرفتگی عضلات از بین می رود. به آرامی قسمت تحتانی نرمه ساق پا را در پشت پا ماساژ دهید. در این ناحیه عضلات کف پا به عضلات ساق پا متّصل می شوند. عضلات این ناحیه را فشار دهید و رها کنید. این عمل به شل شدن و استراحت عضلات پا یاری می نماید.

4- عضله طولانی پا را ماساژ دهید.

این عضله طولانی، از نزدیکی تاندون آشیل آغاز و در زانو تمام می گردد و با حرکات عضلات کف پا ارتباط دارد. از فرد ماساژ گیرنده بخواهید که مطابق شکل، انگشتان پا را به صورت عمودی بر روی زمین قرار دهد. از ساق دستتان برای ماساژ این ناحیه بهره ببرید. به آرامی ساق دستتان را بر روی پشت ساق پا به سمت پایین حرکت دهید. برای فشار بیشتر در حین ماساژ، می توانید از آرنج خود بهره ببرید. در حالی که فرد بر روی زمین دراز کشیده است، در حین ماساژ از طریق ساق دستتان، با یک دست پاشنه پا را در دست بگیرید، کل پا را به سمت زانو حرکت دهید. ابتدا به آرامی این کار را انجام دهید و به تدریج فشار را بیشتر کنید.

5- چرخش های مچ پا را انجام دهید.

پا را مطابق شکل با یک دست گرفته و با دست دیگر پا را به اطراف مچ بچرخانید.

پا را 10 مرتبه در یک جهت و سپس 10 مرتبه در جهت مخالف هم بچرخانید. ممکن است در مفصل مچ پا صدایی شبیه شکسته شدن رگ دست ایجاد گردد. در صورتی که این کار باعث درد و ناراحتی در فرد نگردد، می توانید کار را ادامه دهید.

6- پا را از طریق یک ماساژور برقی ماساژ دهید.

به دستورالعمل سازنده دستگاه مراجعه و مطالعه کنید و بعلاوه از نمک حمام و روغن آبگرم در ابتدای ماساژ بهره ببرید. از طریق این دستگاه، پا را به مدت 20 دقیقه ماساژ دهید. حالا فرد ماساژ گیرنده باید احساس جوانی و شادابی خوبی داشته باشد.

چند نکته:

هنگامی که شما پای فرد را خشک می کنید، اگر از یک حوله گرم بهره ببرید می تواند باعث احساس خوب و مطلوبی گردد. ماساژ آرام و با ملایمت باعث آرامش و ماساژ سریع و با فشار بیشتر باعث هیجان و برانگیختن می گردد. در حین ماساژ، لحن و صدای آرام و تسکین دهنده ای را به کار ببرید. سریع و تند و خشن صحبت نکنید. اجازه دهید هر آنچه شما می گویید، باعث تسکین و آرامش در فرد ماساژگیرنده گردد. مطمئن شوید که فرد ماساژگیرنده ذهنش را از تمام استرس ها پاک کند. پخش موزیکی آرام در حین ماساژ می تواند مؤثّر و مفید باشد. به فرد نگاه کنید (ارتباط چشمی برقرار کنید). به او لبخند بزنید. این عمل باعث اطمینان و اعتماد به ماساژ شما و حسن تندرستی و همراهی در فرد می گردد. سعی کنید به هر دو پا به طور یکسان توجّه کنید. در غیر این صورت، ماساژ برای بدن ناخوشایند است. از فرد بخواهید برای گرفتن ماساژ به یک بالش یا مبل تکیه دهد و مطمئن شوید که او در شرایط راحت و ریلکسی واقع شده است. استفاده از موزیک ملایم یا شمع با عطر ملایم را در نظر بگیرید. در حین ماساژ، اگر شما در دست هایتان احساس خستگی و گرفتگی کردید، هر چند دقیقه یک بار دست های خود را چندین بار تکان داده تا گرفتگی آنها رفع گردد و ماساژ را ادامه دهید.

هشدارها

از کرم یا روغن ماساژ بیش از حد استفاده نکنید یا دست هایتان را در حین ماساژ بیش از حد چرب نکنید. مطمئن شوید که در حین ماساژ زانوی فرد به هر سمتی کشیده نگردد. در غیر این صورت باعث گرفتگی و تجمع خون در زانو می گردد. بنابراین در هنگام ماساژ هر پا، یک کوسن یا یک حوله رول شده در زیر زانو قرار دهید. این عمل باعث ایجاد کمی خمیدگی و شرایط مناسب در حین ماساژ می گردد. مراقب باشید برای ماساژ از فشار کافی بهره ببرید. زیرا فشار زیادی باعث درد و ناراحتی فرد و فشار کم باعث احساس قلقلک می گردد. اگر پای فرد گیرنده ماساژ دردناک یا حسّاس است، توصیه های پزشکی را دنبال کنید یا از راهکارهای یک فرد حرفه ای بهره ببرید. اگر شما در حال ماساژ دادن فردی هستید که باردار یا مبتلا به فشار خون بالا و یا دیابت است، در حین ماساژ از فشار زیاد و محکم بر روی پای آن فرد پرهیز کنید، زیرا فشار زیاد باعث درد زایمان در زن باردار یا تشدید علایم بیماری فرد می گردد.

منبع مقاله :

خدادادی، سلمان؛ (1395) ماساژدرمانی، ساری: پارسی سرا، چاپ اول

منبع: راسخون

به "روش ماساژ دادن فرد دیگر (ماساژ پا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش ماساژ دادن فرد دیگر (ماساژ پا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید