شهر چند هزار ساله ایران که قبلا گور بود

به گزارش عینک آفتابی، تاریخ در شهر فیروزآباد، دست کم تا شروع دوره اردشیر بابکان بنیاگذار سلسله ساسانی عقب می رود، با این حال اطلاع دقیقی از تاریخ دقیق پیدایش این شهر در دست نیست.

شهر چند هزار ساله ایران که قبلا گور بود

برخی از محققان معتقدند حدود هزار و 800 سال پیش، همزمان با شروع حکمرانی اردشیر و مبارزه او با اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی و به افتخار پیروزی اش بر او و تاسیس سلسله ساسانی، این منطقه را آباد و شهر باشکوهی را در آن بنا نهاد، شهری که به نام های اردشیر خوره یا گور در تاریخ از آنها نام برده شده.

نظریه دیگر هم حکایت از آن دارد که بنای اولیه شهر گور متعلق به دوره های بسیار قدیمی تر بوده و اردشیر پس از پیروزی آن را از نو ساخت، اما اینکه چطور شد که گور، فیروزآباد شد، حکایت جالبی برایش نقل می نمایند. فیروزآباد و اطرافش به علت طبیعت سرسبز، یکی از شکارگاه های عضدالدوله دیلمی ـ حاکم قرن چهارم شیراز ـ بود. اما چون عضدالدوله دوست نداشت که بگویند: عضدالدوله به گور رفته! نامش را به فیروزآباد تغییر داد. حالا پس از قرن ها دیگر از شهر گور فقط خرابه های تاریخی به جای مانده، خرابه هایی که همه حکایت از شکوه آن شهر باستانی دارند و فیروزآباد امروزی طی قرن ها در کنار آن جان گرفته است.

تاریخ و گلاب

حیف است که تا فیروزآباد بروید و به میمند ـ با روستای میمند استان کرمان، اشتباه نگیرید ـ سری نزنید. پیش از قلعه دختر در سمت چپ جاده، تابلوی میمند را خواهید دید. در این شهر، آثار تاریخی مختلفی وجود دارد. ضمن آنکه میمند استان فارس به گلاب و عرقیات گیاهی اش معروف است و به همین دلیل در بهار مسافران بسیاری دارد.

رو به سوی جنوب

خودروی شخصی: باید از جاده جنوبی شیراز خارج شوید. این جاده پس از پلیس راه پل فسا، دو راهی می گردد، مسیر سمت چپ به سمت سروستان، فسا و بندرعباس می رود و مسیر سمت راست به فیروزآباد، جهرم و لار منتهی می گردد. بعد از آنکه کوار را پشت سر گذاشتید، به فیروزآباد می رسید. از شیراز تا فیروزآباد یک ساعت و نیم تا دو ساعت راه دارید.

وسایل نقلیه عمومی: در شیراز باید به پایانه مدرس بروید. از آنجا می توانید با اتوبوس و تاکسی به فیروزآباد بروید.

یادگارهای باستان

در فیروزآباد می توانید آثار تاریخی منحصر به فردی را ببینید از کاخ گرفته تا نقش برجسته

قلعه دختر: قلعه دختر در 12 کیلومتری جاده فیروزآباد ـ شیراز واقع شده؛ بنابراین می توانید پیش از رسیدن به فیروزآباد به تماشایش بروید. این قلعه در ارتفاعات کنار تنگه تنگاب و مشرف به جاده شیرازـ فیروزآباد است. گفته می گردد این قلعه یا در اوایل حکومت اردشیر ساخته شده یا پیش از شروع سلطنتش یعنی زمانی که خود را برای جنگ با اشکانیان آماده می کرد. این قلعه اولین گنبد شناخته شده دنیا را که با اصول فنی ساخته شده، در خود جای داده است.

نقش برجسته ها: تصویر تاجگذاری اردشیر را در 5 کیلومتری شهر فیروزآباد، سمت راست رودخانه تنگاب می توانید ببینید که در آن نقش حلقه سلطنتی از طرف اهورامزدا به او اعطا می گردد. نقش پیروزی هم تصویر دیگری است که یادبود پیروزی اردشیر بر اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی محسوب می گردد و از قدیمی ترین نقش برجسته های غیرمذهبی ساسانیان است. این نقش، بزرگ ترین اثر صخره ای ساسانی است که در نزدیکی نقش تاجگذاری قرار گرفته است.

کاخ اردشیر (آتشکده) : این کاخ یکی از کاخ های اردشیر است که او در نزدیکی شهر گور، در کنار چشمه ای جوشان ساخت که هنوز هم پرآب است. گچ بری و تزئینات تالارهای این کاخ بسیار با شکوه و شبیه کاخ تچر تخت جمشید است. گنبدهای سه گانه این کاخ از کهن ترین نمونه های گنبد در ایران محسوب می شوند و جالب آنجاست که دو گنبد این مجموعه طی قرن ها سالم به جای مانده اند.

شهر گور: نام تاریخی شهر گور، اردشیر خوره به معنای شکوه اردشیر است. این شهر دایره ای شکل با یاری 3 دیواره مدور و معابر شعاعی به بخش های مختلفی تقسیم شده است. در بخش مرکزی این شهر بقایای یک برج بلند و بنایی با سنگ های پاک تراش خواهید دید. البته بنای اولیه این شهر را متعلق به اشکانیان می دانند؛ چرا که ساخت شهرهای دایره ای شکل از ویژگی های شهرسازی این سلسله محسوب می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "شهر چند هزار ساله ایران که قبلا گور بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر چند هزار ساله ایران که قبلا گور بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید