علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ ، راهنمای تعمیرات کویل خودرو

به گزارش عینک آفتابی، یکی از مهم ترین علائم خرابی کویل خودرو، روشن نشدن یا ریپ زدن خودرو است. خرابی کویل (Coil) یکی از ایرادات شایع خودروهای سواری است که عیب یابی آن کار دشواری است. در این گزارش به آنالیز نشانه های خرابی کوئل و بعلاوه روش دقیق عیب یابی آن می پردازیم.

علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ ، راهنمای تعمیرات کویل خودرو

عینک آفتابی - مجتبی اسماعیلی: کویل یک قطعه بسیار مهم در سیستم احتراق و جرقه زنی خودرو است. وظیفه کویل خودرو، تامین انرژی الکتریکی شمع ها برای جرقه زنی است. برای این کار کویل میزان 12 ولتی باتری خودرو را به هفت هزار ولت تبدیل می نماید! هر چند کویل خودرو یک قطعه با عمر بالا است و جزو لوازم مصرفی نیست اما دلایل مختلفی می توانند منجر به خرابی این قطعه شوند.

علائم خرابی کویل خودرو چیست و چگونه رفع می گردد؟

علائم خرابی کویل خودرو

هنگام خراب شدن کویل خودرو معمولا چراغ چک روشن می گردد. البته گاهی اوقات این چراغ هم روشن نمی گردد و شما مجبور هستید با آنالیز علائم خرابی کویل خودرو که در ادامه ذکر می شوند، ایراد را شناسایی کنید.

  • خودرو استارت نمی خورد: وقتی کویل خودرو کاملا خراب باشد، خودرو به هیچ وجه روشن نمی گردد.
  • احتراق ناقص و مصرف سوخت بالا: احتمالا با خام سوزی (بوی بد بنزین) و در نتیجه مصرف سوخت بالا روبرو می شوید.
  • ریپ زدن: خودرو دل دل می نماید و ریپ می زند. بعلاوه دور موتور خودرو بیش از حد معمول پایین است و خودرو دچار لرزش هم هست.
  • افت توان: شتاب و کشش خودرو به طور محسوسی کاهش پیدا می نماید.
  • خاموش شدن خودرو: ممکن است خودرو به دلیل احتراق ضعیف، مدام خاموش گردد.
روش عیب یابی

آن چه تا کنون خواندید از علائم خرابی کویل خودرو بودند. اما نکته اینجاست که خرابی مابقی قطعات سیستم احتراق خودرو یعنی شمع و وایر نیز دقیقا همین علائم را دارند! حتی اگر چراغ چک خودرو هم روشن گردد احتمالا فقط با خطای احتراق ناقص روبرو می شوید که خیلی کلی است. اما چگونه مطمئن شویم ایراد از کوئل خودرو است؟

کویل خودرو قطعه نسبتا گران قیمتی است. به غیر از این، کویل یک قطعه الکترونیکی بسیارپیچیده است که دسترسی به داخل و عیب یابی آن کار بسیار دشواری است. از همین رو توصیه می گردد ابتدا احتمالات ساده تر را آنالیز کنید.

برای این کار ابتدا شمع ها و وایر های خودرو را که ایرادشان معمولا از لحاظ ظاهری هم قابل تشخیص است را آنالیز کنید. در صورت وجود ایراد در این قطعات، آن ها را تعویض کنید تا مشکل بر طرف گردد.

اما اگر شمع و وایرها سالم بودند و خودرو همچنان علائم خرابی کویل را داشت، باید به فکر تعویض این قطعه باشید.

اما چه چیزی باعث خرابی کوئل خودرو می گردد و راه های پیشگیری از آن چیست؟

راه های پیشگیری از خرابی کویل خودرو

هر چند کویل قطعه ای با دوام است و نیازی به سرویس یا تعویض مداوم ندارد اما بعضی از دلایل می توانند منجر به خرابی یا بروز علائم خرابی کویل شوند. در زیر بعضی از دلایل خرابی زود هنگام کویل خودرو و روش های جلوگیری از آن را می خوانید.

  • خرابی شمع و وایر: نبود رسیدگی و تعویض به موقع شمع و وایر خودرو باعث می گردد تا کویل ولتاژ بسیار بیشتری از حد معمول (تا 25 هزار ولت) را به سر شمع ها برساند. این نکته باعث بروز گرما و فشار بیش از حد در کویل می گردد. در نتیجه باید شمع ها و وایرهای خودرو را به موقع آنالیز کنید.
  • گازدادن ناگهانی: افزایش ناگهانی فشار روی پدال گاز و تکرار آن باعث می گردد کویل برای تامین یک ولتاژ بسیار بالا مرتبا تحت فشار قرار بگیرد و یا دچار شوک حرارتی گردد. از انجام مداوم این کار بپرهیزید.
  • رطوبت: قرارگرفتن خودرو در معرض رطوبت مداوم یا شستشوی غیر اصولی موتور خودرو باعث می گردد کویل خودرو آسیب ببیند.
انواع کویل خودرو

کویل ها به دو دسته کلی کویل های وایردار و بدون وایر تقسیم می شوند.

کویل های وایر دار از یک کوئل مرکزی به همراه چهار وایر (کابل) تشکیل شده اند. این نوع به دلیل راندمان پایین و طول زیاد وایرها مدت ها است که منسوخ شده اما همچنان در خودروهایی مانند پراید، سمند XU7، پژو پارس و… استفاده می شوند.

اما در خودروهای جدیدتر از کویل های بدون وایر استفاده می گردد. بعضی از این کویل ها مانند کویل خودروهای ال 90 و ساندرو (موتور K4M) از نوع دوبل هستند و برای هر دو سیلندر از یک کویل استفاده می نمایند.

اما پیشرانه ای مانند EF7 از جدیدترین نوع کویل خودرو یعنی قلمی استفاده می نماید. برای اوج راندمان در این پیشرانه هر سیلندر یک کویل مجزا دارد.

صرف نظر از نوع کویل خودرو، علائم خرابی کویل در تمام خودروهای انژکتوری تقریبا یکسان است.

آنالیز محصولات ونوسیا با مدیرعامل مکث موتور را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

منبع: بیت ران

به "علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ ، راهنمای تعمیرات کویل خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ ، راهنمای تعمیرات کویل خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید