چرا سلامت دندان شیری برای کودک لازم است؟!

به گزارش عینک آفتابی، اغلب والدین به دلیل دائمی نبودن دندان های شیری کودک اهمیت زیادی به بهداشت آن ها نمی دهند، در حالی که دندان های شیری روی دندان های دائمی تاثیرگذار هستند.

چرا سلامت دندان شیری برای کودک لازم است؟!

مراقبت از کودک مراحل زیادی دارد که یکی از آن ها مرحله مربوط به دندان درآوردن کودک است. زمانی که کودک شما لبخند می زند و متوجه می شوید که دندان هایش بیرون زده اند، یعنی باید بهداشت دهانی را شروع کنید.

دندان کودک به او یاری می نماید که رشد بهتری داشته باشد. اگر چه این دندان ها شیری هستند و در نهایت می افتند، اما بسیار مهم است که از آن ها مراقبت کنید.

دندان شیری کودک چه اهمیت و نقشی دارد؟

دندان کودک یا همان دندان های شیری نقش بسیار حائز اهمیتی در رشد کودک از جمله موارد زیر دارند:

یاری به کودک برای جویدن، لبخند زدن یا صحبت کردن

نگه داشتن فضای مناسب در فک کودک برای قرار گرفتن دندان های دائمی که از زیر لثه بیرون می زنند

راحت تر کردن عادات سالم جویدن که باعث تقویت ماهیچه های فک و صورت کودک می گردد

دندانی شیری در رشد کودک بسیار موثر است و عادات غذایی او را بهبود می بخشد و باعث می گردد تا بتواند کلمات را به راحتی بیان کند و در نتیجه سالم نگه داشتن دندان، باعث می گردد که کودک رشد و یادگیری بهتری داشته باشد.

دندان شیری چقدر مهم است؟

دندان شیری نقش ضروری و منحصر به فردی را در رشد کودک ایفا می نماید، زیرا دهان کودک شما به مقدار کافی بزرگ نیست که بتواند دندان های اصلی را در خودش جای دهد. از آن جایی که دندان شیری هم بسیار ریز است، به همین علت به راحتی در داخل فضای دهان کودک جای می گیرد.

تصور کنید با بالا رفتن سن، همین دندان های شیری داخل دهان ما باقی می ماند، بنظرتان چه اتفاقی می افتاد؟ این دندان ها بسیار کوچک هستند و فضای خالی زیادی بین آن ها قرار می گرفت و نمی توانستند عملکرد صحیحی داشته باشند.

به همین علت داشتن دو مجموعه دندان بسیار حائز اهمیت است که کودک از دندان شیری استفاده کند تا خوردن و صحبت کردن را شروع کند و بتواند برای تغییر و تنظیم دندان هایش در آینده آماده گردد.

تاثیر دندان های شیری روی دندان های دائمی

دندان شیری بچه ها تاثیر مستقیمی روی دندان های دائمی او دارد. هر دندان شیری کودک نقش مهمی را برای باز کردن فضا برای دندان اصلی انجام می دهد. اگر دندان شیری تصادفاً ضربه بخورد یا زودتر از حد موعد بیفتد و دچار پوسیدگی گردد، نمی تواند فضای کافی را برای دندان بزرگسالی ایجاد کند و در نتیجه شکل دندان ها تغییر می نماید و باعث به هم ریختگی آن ها در سن بزرگسالی می گردد. پس مراقبت صحیح از دندان های شیری و مراجعه منظم به دندانپزشک، به جلوگیری از این مسائل در آینده یاری می نماید.

مقایسه دندان شیری با دندان دائمی

دندان شیری و دائمی هر دو اهداف یکسان و مشابهی دارند، اما تفاوتی بین آن ها وجود دارد که این تفاوت ها شامل موارد زیر هستند:

- تعداد: تعداد مجموعه دندان های شیری 20 دندان، تعداد مجموعه دندان های دائمی 32 دندان است و در نتیجه همین افزایش تعداد باعث می گردد که دندان های دائمی فضای بیشتری را اشغال نمایند.

- مینای دندان: لایه نازکی از مینا روی دندان های شیری در مقایسه با دندان دائمی قرار گرفته است. این مینا یاری می نماید که دندان از پوسیدگی دور بماند. لایه نازک مینا روی دندان شیری قطعاً آن را برای پوسیدگی مستعدتر می نماید.

- سفتی: دندان شیری نرم تر از دندان دائمی است. در نتیجه بیشتر در معرض دندان قروچه قرار می گیرد یا غذا های اسیدی بیشتر به آن آسیب وارد می نماید.

- رنگ: دندان شیری طبیعتاً سفیدتر از دندان دائمی است. این اتفاق کاملاً نرمال و طبیعی است و زمانی متوجه می شوید که کودک هم دندان دائمی و هم دندان شیری داخل دهانش داشته باشد.

به علت همین تفاوت های موجود، حتماً باید یک خمیردندان مناسب با سن کودک تان انتخاب کنید. مسواک او را نیز مناسب با دندان های شیری تهیه کنید تا بتواند متناسب با دندان آن ها عمل کند.

دندان شیری چه زمانی در می آید و می افتد؟

کودک شما به طور مداوم در حال رشد است و همین موضوع برای دندان هایش هم صدق می نماید. در نتیجه تغییراتی در دهان او مشاهده می گردد و ممکن است که یک دندان را از دست بدهد، اما درآمدن دندان شیری و افتادن آن چه زمانی اتفاق می افتد؟

بیرون زدن دندان شیری

بچه ها مجموعه ای برای فضای دندان های شیری را در هر دو فک خود هنگام تولد دارند که با بالا رفتن سن کم کم بیرون می زنند. اولین زمانی که یکی از این دندان ها را داخل لثه های کودک می بینید، احتمالاً در سن 6 ماهگی تا یک سالگی باشد. دو دندان جلویی کودک در قسمت پایین، معمولاً اولین دندان هایی هستند که بیرون می زنند و بعد نوبت به دندان های جلویی در فک بالا می گردد.

بعد از این که چهار دندان در بالا و چهار دندان در پایین از لثه بیرون زد، می توانید منتظر مجموعه بعدی دندان های شیری اش باشید تا این که تعداد آن ها به عدد 20 برسد.

افتادن دندان شیری

زمانی که دندان های دائمی از داخل لثه بیرون می زنند و رشد می نمایند، احتمالاً به دندان های شیری فشار وارد می نمایند و باعث لق شدن دندان ها می گردد که در نهایت می افتند. احتمالاً کودک تقریباً در سن پنج یا شش سالگی دندان های شیری خود را از دست بدهد ممکن است این فرایند تا سن 12 سالگی ادامه داشته باشد.

همزمان با رشد کودک، فرایند افتادن دندان های او نیز ادامه پیدا می نماید و احتمالا اول دندان های جلویی و بعد دندان های عقبی می افتند؛ تقریبا به همان ترتیبی که بیرون زده بودند.

بیرون زدن دندان های دائمی

بعد از این که دندان های شیری افتادند، دندان های دائمی شروع به رشد می نمایند و وارد فضای خود می شوند که معمولاً در سن 6 الی 7 سالگی ظاهر می گردند و این فرایند تا سن 13 سالگی هم ادامه دارد. تقریباً در سن 13 سالگی، بیشتر دندان های دائمی کودک داخل دهانش قرار گرفته اند. احتمالاً تنها دندانی که باقی می ماند، همان دندان عقل است که معمولاً در سنین بالا بیرون می زند.

چه زمانی باید کودک خود را نزد دندانپزشک ببرم؟

معمولاً متخصصان توصیه می نمایند که بعد از بیرون زدن اولین دندان و قبل از تولد یک سالگی کودک، یعنی قبل از یک سالگی، او را نزد دندانپزشک ببرید.

متخصص در چنین زمانی می تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

مشاهده هر گونه پوسیدگی یا هرگونه مسئله ای در دندان

شرح چگونگی تمیز کردن دندان کودک

ارائه پیشنهادات برای رعایت عادات بهداشتی که روی بهبود شرایط دندان و میک زدن انگشت شست موثر است.

منبع: فرادید

به "چرا سلامت دندان شیری برای کودک لازم است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سلامت دندان شیری برای کودک لازم است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید