آتشکده قدمگاه یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود

به گزارش عینک آفتابی، جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، آتشکده قدمگاه یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود.

آتشکده قدمگاه یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود

در جنوب جهرم و روی تپه ای باصفا، آثاری از بنای بسیار قدیمی با طاق نما و شبستان های متعدد دیده می گردد که بر تمامی شهرستان جهرم مشرف است. این ساختمان به قدمگاه و آتشکده جهرم معروف هست. این بنا متعلق به دوره ساسانی است و در سالهای اخیر به وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازسازی و بازسازی شد. گفته می گردد که قدمگاه ها از معابد آناهیتا بشمار می روند که ویژه زنان بوده اند. این آتشکده بنایی است که شبیه شبستانهای مسجد بوده و طاق هایی رو به سمت شمال دارد.

در وسط و پشت طاق ها محوطهه های سرپوشیده واقع شده است و در همین قسمت روی قلعه سنگی نقش هایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به کلیه این ساختمان داده است. در بالای درگاه یکی از اطاقهای شرقی در داخل بنا سنگی نصب شده و شعرهایی از حکیم سرائی، شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شد. در این شعر ها از این ساختمان تحت عنوان آتشکده نام برده شده است. براساس تحقیقاتی که اداره باستان شناسی انجام داده، معین شد که این بنا آتشکده نبوده و جز بناهای بعد از اسلام است. هر چند این بنا از بناهای اسلامی است ولی طبق شواهد موجود، احتمال می رود قبل از اسلام در این نقطه آتشکده وجود داشته و بعدا به صورت فعلی درآمده است.

منبع: همگردی

به "آتشکده قدمگاه یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشکده قدمگاه یکی از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید