واقعیت که قبل از سفید کردن دندان ها باید بدانید

به گزارش عینک آفتابی، دندان های تمیز، صاف و سفید باعث گیرایی لبخند و زیبایی هر چه بیشتر چهره می شود و همه دل شان می خواهد دندان های سفید و یکدستی داشته باشند. برای همین هم همیشه دنبال روش هایی برای رسیدن به این هدف هستند. سفید

واقعیت که قبل از سفید کردن دندان ها باید بدانید

نویسنده: فاطمه مهدی پور

دندان های تمیز، صاف و سفید باعث گیرایی لبخند و زیبایی هر چه بیشتر چهره می شود و همه دل شان می خواهد دندان های سفید و یکدستی داشته باشند. برای همین هم همیشه دنبال روش هایی برای رسیدن به این هدف هستند. سفید کردن دندان ها یکی از روش هایی است که خیلی ها را جذب خود می کند. اگر شما هم قصد دارید با این روش در منزل یا مطالب دندانپزشک، سپید دندان شوید بهتر است از قبل با چند مسئله به خوبی آشنا باشید.

لبخندی مجذوب کننده تر با دندان هایی سفیدتر

دندان های یک فرد بزرگسال معمولاً به سفیدی دندان بچه ها نیست و به زردی یا تیرگی می زند. این تغییر رنگ اغلب در اثر گذر زمان رخ می دهد. در واقع به تدریج مینای دندان نازک تر می شود و یک لایه ی زرد یا خاکستری کم رنگ روی دندان ها را می پوشاند. علاوه بر این ها مواد غذایی مصرفی روزانه مانند قهوه، آب میوه ها و حتی سس سویا و غیره هم می تواند باعث بروز لکه ها و تیرگی هایی روی دندان ها شود. نتایج پژوهش ها و نظر سنجی ها نشان می دهد که بیشتر مردم یعنی قریب به 68 درصد آنها مایلند دندان های سفیدتری داشته باشند. بنابراین طبیعی است که عده ی زیادی در پی روش هایی برای سفید شدن دندان های شان بگردند. امروزه روش ها و محصولات بسکمک در داروخانه ها و مطب دندانپزشک ها وجود دارد که برای سفیدی دندان ها استفاده می شود و ویژگی ها و کارایی های خود را دارند.

قدرت و کارایی محصولات سفید کننده دندان

محصولات سفید کننده ی دندان انواع مختلفی دارند که به صورت پک های مخصوص عرضه می شوند. قالب های مخصوص دندان، باندها یا چسب های دندانپزشکی و ژل مخصوص سفید کننده ی دندان از محصولات ارائه شده در این پک ها هستند که به مدت 20،5 تا 30 دقیقه به منظور سفید کردن دندان ها روی آنها قرار می گیرند. به این صورت که تیرگی ها، لک ها و کثیفی ها از روی مینای دندان برداشته و باعث احیای آن می شود. تمام این محصولات حاوی هیدروژن پراکسید هستند. این ترکیب در دهان، مولکول های اکسیژن آزاد می کند که به طور شیمیایی روی لکه ها و تیرگی های دندان ها اثر می گذارد و آنها را از بین می برد. تمام این محصولات کمابیش به یک شیوه عمل می کنند اما با این حال قدرت هیدروژن پراکسید در همه محصولات یکسان نیست. معمولاً قدرت آن در چسب ها و باندهای مخصوص دندان 3 تا 15 درصد و در محصولات موجود در مطب دندانپزشک با قدرت 15 تا 40 درصد استفاده می شود.

حساسیت افراد

انسان ها نیازهای متفاوتی دارند و سبک زندگی آنها با هم فرق می کند. درنتیجه امکان دارد روشی که برای فردی فوق العاده است برای دیگری نامناسب و آسیب رسان باشد. حساسیت دهان و دندان شما با اطرافیان تان یکی نیست. بنابراین امکان دارد بعد از سفید کردن دندان ها، لثه های تان تحریک و دندان های تان حساس و دردناک شود در واقع امکان دارد بر حسب نوع محصولات و روش های انتخاب شده و حساسیت دندان های شما نتیجه به دست آمده متفاوت باشد. نتیجه ای که دوست شما از سفید کردن دندان هایش در منزل یا مطب دکتر گرفته است الزاماً در مورد شما هم حتمی نیست. چون هر دندانی نسبت به شیوه های سفید شدن واکنش مختلفی نشان می دهد.

آسیب به مینای دندان

اگر دندان های تان را سفید کرده اید از بابت تخریب مینای دندان خیال تان راحت باشد. خراب شدن مینای دندان بلافاصله بعد از سفید کردن یک شایعه و باور رایج است. چون هیچ یافته علمی مستندی وجود ندارد که نشان دهد سفید کردن دندان ها در کوتاه مدت باعث تخریب مینای دندان می شود. البته متخصصان هنوز به درستی نمی دانند که اثر طولانی مدت یا زیاده روی در سفید کردن دندان ها باعث بروز چه عوارض و آسیب هایی خواهد شد توصیه می کنیم از محصولات خوب و با کیفیت استفاده کنید یا زیر نظر متخصص این کار را انجام دهید و از زیاده روی بپرهیزید.

آیا برای همه مناسب است؟

اگر چه گفته می شود سفید کردن دندان ها روش مطمئنی برای همه است اما بدون شک این طور نیست. توجه داشته باشید که خانم های باردار یا شیرده و همچنین نوجوانانی که هنوز دندان های شیری دارند و مبتلایان به بیماری التهاب لثه یا افرادی که دندان های حساسی دارند، نباید به سفید کردن دندان های شان اقدام کنند. بهتر است بدانید که سفید کردن دندان ها تغییری در رنگ تاج دندان، دندان های پر شده یا عصب کشی شده ایجاد نمی کند، بهتر است دندان های تان را با ماده ی همرنگ دندان پر کنید تا لبخند زیبایی داشته باشید.

حساسیت و عوارض جانبی

اگر قصد سفید کردن دندان های تان را دارید بهتر است بدانید که هیچکس نمی تواند پیش بینی کند که حساسیت و درد دندان های تان یا میزان ماندگاری محصولات استفاده شده چقدر خواهد بود. برخی از این محصولات شامل ژل ضد حساسیت است که استفاده از آن قبل و بعد از سفید کردن دندان نیاز به مصرف مسکن ایبوبروفن را کم می کند. برخی از خمیر دندان های ضد حساسیت که حاوی فلوئور هستند یا دهان شویه های حاوی فلوئور هم کمک کننده اند، به خاطر اینکه فلوئور بهترین ماده ضد حساسیت دندان ها محسوب می شود. اگر می خواهید از پک های سفید کننده در منزل استفاده کنید بیشتر دقت کنید اگر متوجه درد یا مشکل خاصی شدید استفاده از آن را چند روز به تأخیر بیندازید یا محصولات سفید کننده را به مدت کمتری از آنچه تجویز شده است، روی دندان ها نگه دارید. بهتر است بدانید که درد یا حساسیت های ایجاد شده موقتی است. اگر متوجه حساسیت زیاد و بیش از میزان ای شدید از محصولات استفاده نکنید و به دانپزشک مراجعه کنید. یادتان باشد سلامت دندان های تان از رنگ آن ها مهم تر است.

سفید کردن دندان ها ابدی نیست

اگر قصد سفید کردن دندان های تان را دارید، به جای کمک گرفتن از در و همسایه به متخصص مراجعه کنید. فقط دندانپزشک های متخصص می توانند اطلاعات لازم را در مورد محصولات و روش های موجود در اختیارتان بگذارند تا با چشم باز انتخاب کنید. گاهی با تغییر شیوه مسواک زدن یا جرم گیری ساده دندان های تان به میزان ی کافی سفید می شوند. توجه داشته باشید هر روشی که برای سفید کردن دندان های تان انتخاب کنید هم دائمی نخواهد بود. هر روشی که استفاده کرده باشید هم بعد از مدتی نیاز به روش مجدد خواهد داشت.

روش های ساده تر و بهتری برای سفید ماندن دندان ها

اگر به خاطر هزینه های بالا یا اطمینان نداشتن به محصولات سفید کننده ی دندان به روش های خانگی مانند استفاده از لیموترش، جوش شیرین یا توت فرنگی روی آورده اید باید کمی احتیاط کنید. بهتر است بدانید که استفاده ی هر روزه از جوش شیرین به صلاح دندان ها نیست. به خاطر اینکه این مواد هم اسیدی هستند. و زیاده روی در استفاده از آن ها به مینای دندان آسیب می زند. برای داشتن دندان های سالم و سفید به طور مرتب مسواک بزنید به خصوص بعد از مصرف مواد غذایی چسبناک یا نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای پر رنگ و غیره. از مصرف محصولات لبنی غافل نشوید. به چای یا قهوه تان شیر یا شیر سویا اضافه کنید تا رنگ آن را بگیرد. مهم تر از همه اینکه دور سیگار را خط قرمز بکشید. دلیل زردی و لک های روی دندان ها به خاطر سیگار است. قبل از هر اقدامی سیگار را ترک کنید.

منبع مقاله :

نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

منبع: راسخون

به "واقعیت که قبل از سفید کردن دندان ها باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت که قبل از سفید کردن دندان ها باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید